Topticket niet zo top!

by Mr Frank Visser | maart 13, 2017 | 0 Comments
Topticket niet zo top!

Topticket niet zo top!

 

Als rechter met meer dan 40 jaar professionele ervaring, verbaas je je niet meer zo gauw, als je hoort hoe consumenten er weer eens zijn ingeluisd. Soms is het vermakelijk, maar meestal nogal sneu. Sneu voor de klant, die de pineut is. En sneu voor de ondernemer, die zo zijn brood moet verdienen. Maar dat je er dan zelf intuint, dat is toch wel heel bijzonder! Ik bedoel, ik ben toch meer alert dan de gemiddelde klant.

 

Een maand of wat geleden kwam het plan op, om met de familie naar een voorstelling te gaan van Theo Maassen in Carré. Normaal gesproken bestel ik kaartjes direct bij Carré. Maar om een of andere reden kwam ik al googelend bij Toptickets.nl terecht. Dat bestellen ging heel gemakkelijk. Al viel de kaartprijs me wel wat tegen. Bijna € 80 per stuk! ‘Zo,’ zeg ik tegen mijn vrouw. ‘Die Theo loopt ook aardig binnen, tegenwoordig! Mijn eega was niet erg onder de indruk. ‘Niet zo gierig zijn,’ wist ze. ‘Je kunt het hebben!’ Dus tikte ik braaf € 308 af, inclusief servicekosten. Maar dan zaten we wel eerste rang. En bovendien hadden we wat te vieren.

 

Het duurde lang, héél lang, voor de kaartjes via de mail binnen kwamen. Ik wilde ze al opbergen, tot mijn oog viel op een klein detail. De kaartjes kostten € 39 per stuk. Dat moest een vergissing zijn, dus ik bel met Topticket. ‘Nou nee, geen vergissing,’ wist de aardige jongeman, die mij te woord stond. ‘Wij doen meestal wat bij de prijs, dat staat op onze website.’ Ik zeg: ‘wat bij de prijs? Jullie hebben de prijs verdubbeld!’ Het was even stil, aan de andere kant. ‘Ja, dat kan gebeuren! Dat staat op onze website. Maar soms doen we wat van de prijs af, als we er teveel hebben ingekocht.’

 


Inderdaad, als je héél goed zoekt vind je het. Op een rare plek, onder het kopje ‘Over ons’ wordt helemaal aan het einde het volgende vermeld: ‘Voor de tickets vragen ons meestal een hogere prijs dan de officiële prijs. Maar ook komt het geregeld voor dat wij tickets onder de kostprijs aanbieden.’ Meestal een hogere prijs, maar dat is wat anders dan het dubbele! Bovendien, als je gaat bestellen wordt op geen enkele manier de echte prijs aan de kassa getoond. Wel wordt melding gemaakt van servicekosten. Eenvoudige zielen zoals ik, denken dan dat de winstmarge in de servicekosten zit. Niet dus. Ze rekenen stiekem grif het dubbele en laten je daarover ook nog eens servicekosten betalen.

 

Juridisch deugt hier natuurlijk niets van. Om nog maar te zwijgen van de schade, die dit gekrabbel toebrengt aan Theo Maassen. Ik weet wel, hij komt er niets tekort aan, maar er wordt wel schaamteloos over zijn rug dik geld verdiend.

 

Topticket kan tevreden zijn. Ik neem mijn verlies en laat er ons topavondje uit niet door verknallen.