Mr. Frank Visser doet uitspraak
Datum mondelinge uitspraak: 16 maart 2016
Plaats uitspraak: Leiderdorp
Bindend Advies.
In het geschil tussen:
Liduin Mora
te XXX
verder te noemen: Mora,
tegen:
Dino Treur,
h.o.d.n. Autohandel Treur
te: XXX
verder te noemen Treur,
gegeven door mr. F.M.Visser.
(Schriftelijke uitwerking ex artikel 14 lid 4 Reglement)
De procedure.
Partijen zijn schriftelijk overeengekomen dit geschil door middel van een bindend advies op basis van het ‘Reglement Bindend Advies Mr. Frank Visser doet uitspraak’ editie november 2015 te doen beslechten.
De vordering van Mora is opgenomen in de bindend advies overeenkomst.
Mr. Frank Visser heeft kennis genomen van alle door partijen overgelegde stukken.
Het geschil is behandeld op de hoorzitting van 16 maart 2016, welke is gehouden te Leiderdorp.
Partijen zijn behoorlijk opgeroepen voor de hoorzitting.
Voorafgaande daaraan heeft mr. Frank Visser zich begeven naar het garagebedrijf van Treur waar de in deze procedure bedoelde auto in het bijzijn van partijen is bezichtigd. Daarbij was tevens aanwezig Joep Schuurman als deskundige, die de auto een dag tevoren had gekeurd. Tevens is een proefrit gemaakt samen met Viktor Brand en partijen. Partijen zijn in de gelegenheid gesteld op- en aanmerkingen te maken.
Partijen zijn op de hoorzitting verschenen en hebben hun standpunten toegelicht.
De deskundige heeft mondeling verslag uitgebracht.
Hierna is mondeling uitspraak gedaan.
De vordering van Mora.
Mora vordert kort gezegd een schadevergoeding tot, dan wel vermindering van de koopprijs van de in deze procedure bedoelde auto.
Het conflict (artikel 14 lid 2 van het reglement ).
Het conflict dat partijen verdeeld houdt laat zich kort samengevat als volgt omschrijven.
Verslag van de deskundige.
De deskundige heeft de in deze procedure bedoelde auto op 15 maart 2016 gekeurd. De kilometerstand was toen ongeveer 128.400.
De deskundige heeft naar aanleiding van de hiervoor bedoelde keuring kort samengevat en voor zover thans van belang het volgende laten weten.
De hiervoor onder b. en c. bedoelde gebreken zijn gelet op de leeftijd van de auto en de daarmee gereden kilometers niet als abnormaal aan te merken. Er is sprake van te verwachten slijtage. Dat geldt ook voor de inmiddels noodzakelijk gebleken revisie van de versnellingsbak en de defecte sensor.
Beoordeling van het geschil.
De vordering van Mora is gegrond op de stelling, dat zij een ondeugdelijke auto geleverd heeft gekregen, althans een auto die niet voldoet aan de daaraan volgens artikel 7.17 van het Burgerlijk Wetboek te stellen eisen.
De koper van een tweedehands auto heeft, volgens het bepaalde in artikel 7.17 van het Burgerlijk Wetboek, recht op levering van een auto die voldoet aan de daaraan, gelet op alle omstandigheden van het geval, in redelijkheid te stellen eisen. Meer in het bijzonder mag de koper van een dergelijke auto normaal gesproken verwachten, dat deze auto bij aflevering geschikt is voor normaal gebruik en dat hij daarmee veilig de weg op kan. Ook mag hij verwachten dat de kachel/airco, waarmee die auto is verkocht, het bij aflevering daadwerkelijk doet. Dit alles tenzij hij gegronde reden had om aan te nemen, dat dit anders was.
Zo nodig met toepassing van artikel 7.18 tweede lid van het Burgerlijk Wetboek is voldoende gebleken, dat de kachel/airco al bij aflevering niet deugde. Omdat Treur niet in staat bleek om dit euvel binnen redelijke termijn te herstellen, heeft Mora recht gelet op het bepaalde in artikel 7.21 lid 6 van het Burgerlijk Wetboek op vergoeding van de kosten van herstel bij een derde die ongeveer € 1.200 bedragen. Omdat Treur al € 229,– heeft betaald aan een door Mora voorgestelde reparatie bij een derde, die overigens evenmin was gelukt, zal ik de totale door Treur te betalen schadevergoeding in overeenstemming met de in artikel 6.97 van het Burgerlijk Wetboek gegeven maatstaf naar redelijkheid en billijkheid vaststellen op € 1.000,-
Tot méér is Treur echter niet verplicht.
Mora mocht bij aankoop van deze auto mag immers niet verwachten, dat deze bij aflevering in topconditie zou verkeren, noch dat deze in de nabije toekomst geen ernstige gebreken zou gaan vertonen. In het bijzonder bij een auto als de onderhavige, die bij aflevering al ongeveer 8 jaar oud was en die toen al 89.3399 op de teller had staan, moest zij naar ervaringsregels immers rekening houden met de reële mogelijkheid, dat zich na aflevering, op ouderdom en slijtage terug te voeren gebreken zouden voordoen. Bij aankoop van een dergelijke auto is het dan ook verstandig om een aankoopkeuring te laten uitvoeren, teneinde het risico daarop beter te kunnen inschatten. Dat heeft Mora nagelaten.
Weliswaar is nog 3 maanden garantie gegeven op gebreken aan de motor en de versnellingsbak, maar vast staat dat deze zich niet binnen de garantietermijn hebben geopenbaard. Sterker nog, met de auto was nog ruim 7 maanden gereden voordat een sensor het begaf. Pas maanden later begaf de versnellingsbak het. De auto had toen na de aflevering al bijna 24.000 kilometer gereden!
Kortom, hoe vervelend ook voor Mora, deze na aflevering ontstane gebreken komen voor haar rekening en risico. Dat geldt ook voor de trilling bij het rijden, die volgens de deskundige hoogstwaarschijnlijk worden veroorzaakt door slechte banden. Er is na aflevering inmiddels bijna 40.000 kilometer met de auto gereden. Er moeten nu onderhand vier nieuwe banden op, van een behoorlijke kwaliteit.
Op grond van het voorgaande ben ik van oordeel, dat als volgt moet worden beslist.
B E S L I S S I N G
Voor wat betreft de vordering van Mora.
Treur wordt verplicht om aan Mora te betalen de som van € 1.000,–.
Verstaat dat Treur na betaling geen verplichtingen meer heeft ten opzichte van Mora met betrekking tot de in deze procedure bedoelde auto.
Het mogelijk meer of anders gevorderde wordt afgewezen.
Dit bindend advies is gegeven door mr. F.M.Visser als bindend adviseur en mondeling uitgesproken te Leiderdorp op 16 maart 2016.
Deze schriftelijke uitwerking van het bindend advies is ondertekend door mr. Frank Visser als bindend adviseur en mr. S. Terstegge als secretaris op 19 maart 2016.
Mr. S. Terstegge Mr. F.M. Visser